Linguistic imperialism: African perspectives
Abstract
Ninety per cent of the population in Africa today speak only African languages (Ng˜ug˜ı wa Thiong’o, 1992.
p.27).
Seventy per cent of South Africa’s population understand Zulu (Neville Alexander in Bhanot, 1994). There’s no such thing as Nigerian English (Achebe, 1992. p.73). This is a response to a recent article in ELT Journal on aspects of African language policy (Bisong, 1995). Among the points taken up are: research evidence from African scholars; multilingualism and monolingualism; proposed changes in language policy from the Organization for African Unity and in current initiatives in South Africa; the language that literature is written in; bilingual education; and whose interests ELT is serving.
(PHILLIPSON, R. ELT Journal. Oxford. v.50. Issue 2. 1996. p.160-167. Disponível em: 50/2/160.abstract>. Acesso em: 25 set. 2015.)
Considere as afirmativas a seguir.
I. Este texto pode ser classificado como um gênero acadêmico.
II. O texto trata de imperialismo linguístico na África.
III. O autor escreve o texto para responder a um artigo publicado no ano anterior, pela mesma revista (ELT Journal).
IV. De acordo com o texto, 19% da população africana hoje fala apenas línguas africanas.
Assinale a alternativa correta.